KONTEKST 002: ANDREJA RAUCH PODRZAVNIK
V tem »KONTEKSTU« je njen opus razvejen in širok, upam(o) pa si trditi, da je še vedno veliko vsega tistega, kar »ostane«, kar se doslej še ni videlo, ni nikamor umestilo – kar je ostalo zunaj, skrito očem javnosti, in kar je bilo del priprave na projekt. Po drugi strani je samo beleženje del tako bogatega opusa nehvaležen proces, v katerem se vedno kaj izpusti. Kar ostane je naslov predstave Andreje Rauch Podrzavnik iz leta 2018, ki je obenem zadnja iz predkoronskega obdobja, v katerem se je moral vsak umetnik znajti po svoje. To obdobje je bilo pri koreografinji še posebej v znamenju ostajanja v kreativnih procesih, ki so prinesli tudi drugačne forme uprizoritvenih izrazov.
KOLOFON
Pripravili: Andreja Kopač, Andreja Rauch Podrzavnik, Pia Brezavšček, Samo Oleami
Oblikovanje: Tanja Radež
Produkcija: Špela Kopitar
Tehnična podpora: ekipa Stare mestne elektrarne
Foto: Nada Žgank
Premiera: 27. januar 2023
Pretekle postavitve:
28. januar 2023
KOREOGRAFSKI POJMOVNIK ANDREJE RAUCH PODRZAVNIK
Koreografinja stremi k temu, da v procese vstopa s preverjanjem, kaj je smiselno in kaj glede na dano situacijo projekta konstruktivno. Tako glede teme kot tudi glede formata, pa tudi medijev, ki jih uporabi. Sicer pa je njeno načelo, da črpa iz tega, kar je na voljo, saj je kaj bolj dolgoročnega zelo negotovo. Nekatere aktualnosti pa kljub vsemu s težavo vključi v delo.
Glej tudi: POTRATA, PRITISKI
Med telesnim in besednim je vrzel/zdrs – takoj ko uporabimo besede, razdrobimo specifične
(ne)konkretnosti, ki jih ponuja gibalna/plesna situacija. Vseeno pa so besede nujne in uporabne, da stvar pripnejo, za sobivanje z gibom in tudi samo začasno, v procesu.
Glej tudi: TELO
Njeno delo je, poleg tega da je bilo predstavljeno v zelo raznolikih prostorih, pogosto predstavljeno tudi v različnih, nekonvencionalnih formatih, ki so velikokrat tudi posledica razmer, v katerih ustvarja.
Glej tudi: PROSTORI, PRITISKI, KNJIGA
Sodelovanje z glasbeniki je bilo zanjo zelo pomembno vse od prvih avtorskih del, že od
Izvedenk kot prvega profesionalnega projekta, malo pred končanim študijem. Koreografinja meni, da sta glasba in zvok bližnja sorodnika plesa in giba. Ali bolje: ples in glasba sta kot dva zaljubljenca – neskončne variante njunih vsakokratnih karakterjev ustvarjajo ustvarjalno napetost med njima, ki vedno rezonira.
Glej tudi: SODELOVANJA
Koreografinja velikokrat vstopa v procese prek intervjujev. Omogočajo ji spoznati osebo, s katero sodeluje, na drug način. Pri intervjuju jo fascinira format kot tak. Rada jih prebira, se navdušuje nad tistimi spraševalci, ki imajo veščino, da pride intervjuvanec v prvi plan, brez projekcij spraševalca.
Da se v intervjuju zgodba lahko razpre in zacveti, je pomembna tankočutnost pri spraševanju, ritmu pogovora, ustvarjanju atmosfere.
Glej tudi: OSEBNO, ARHIV, VIDEO
Koreologija jo zanima, ker se navdušuje nad osnovnimi stvarmi, kakršen je študij primarnih,
sekundarnih in terciarnih prostorskih relacij. Zanima jo kompozicija, odnos figure glede na prostor.
Morda tudi zato velikokrat rada dela v galeriji, saj je dojemanje figur, prostora, dogajanja, trajanja v galeriji drugačno kot na odru.
Glej tudi: GALERIJA, PROSTORI, UMETNOST
Zanimalo bi jo uresničiti ideje, ki vključujejo delo s scenografijo. Želi si ustvariti konstrukcijsko
predstavo, ki se v večeru gradi in podira. V zadnjih letih, zaradi finančnih omejitev, to nikakor ni izvedljivo. Rada bi delala tudi z večjo ekipo ljudi. A tudi usmerjanje in logistika takšne količine ljudi sta zelo zahtevna za enega človeka, dobro bi bilo imeti podporo pri tem.
Glej tudi: SODELOVANJA
»Kako naj svetovno zgodovino povežem s svojimi bolečimi podplati navsezgodaj zjutraj?«
Glej tudi: INTERVJU
Zahteva po časovni učinkovitosti je v danih razmerah izjemno močna, potrata je nepojmljiva. Hkrati pa je v vsakem ustvarjalnem procesu zelo dragocena. Vse kaotično in neorganizirano je pogosto konstruktivno, a tega ne dojemamo tako. Podobno je v naravnih procesih. V naši kulturi ni vložka v to nevidno, a zelo pomembno fazo.
Glej tudi: PRITISKI
Andreja ni delala samo v gledališču, galerijskih prostorih in javnih površinah, ampak tudi v bolj nenavadnih prostorih. Na primer v sakralni stavbi Minoritske cerkve v Mariboru. Cerkev je narejena tako, da se človek počuti majhnega. V prostoru so bili samo pet dni, a predpriprava je bila daljša, vključno s scori na daljavo, ki so bili kontinuirana praksa, navdihnjeni z delom koreografinje Deborah Hay.
Glej tudi: KNJIGA, GALERIJA
Veliko ljudi se na njeni ustvarjalni poti pojavlja stalno. Sicer dela z zelo različnimi profili ljudi, ki pogosto celo niso iz umetniškega sveta, kar je zahtevno in terja veliko odgovornosti, pa tudi obilico kompromisov. Zase pravi, da je tip človeka, ki vedno dvomi in jo je strah, posebej če pozivi, predlogi, povabila, niso tipični, če ni jasno, kdo je na drugi strani. Pa vendar vedno poskusi delati tudi drugače. Tudi zato, ker v sodelovanju nekatere stvari ve(mo), nekatere pa osmislijo ljudje, ki pridejo zraven.
Glej tudi: NATURŠČIKI, GLASBENIKI
Koreografinja uporablja video za beleženje in analizo vaj ter tudi za montiranje/komponiranje
krajših celot, ki so potem ali integrirane v delo ali pa obstajajo kot arhiv, beležka ali kot del nečesa, kar še pride … V samem mediju videa zanjo ostaja še ogromno, kar bi bilo treba raziskati in odkriti, pravi.
Glej tudi: ARHIV
Marsikaj, kar umetnost lahko razširja, je najti tudi v vsakdanjem življenju. Koreografinja meni, da imamo te izkušnje v sebi veliko več, kot vemo. Še vedno jo fascinira, kako zapostavljeno je telo, kako slabi sta branje in dojemanje gibanja. Telesno izražanje je dojeto kot nekaj hermetičnega ali zgolj estetskega, a gre za primarno raven komuniciranja. Včasih se besede ne dajo več izgovoriti, ljudje jih izgubijo, gib pa ostane, ta je primaren in je v telesu.
Glej tudi: TELO, UMETNOST
Med procesom si koreografinja pogosto zastavi naloge, ki jih ujame zvočno ali prek videa in ji
pomenijo oporo za delo. Načini, kako jih uporablja oziroma prevaja v kompozicije, kako v povezavi z njimi dela s telesi v prostoru, niso enotni, razlikujejo se od primera do primera. Gre za samostojno gradivo, ki je včasih v neki zaključeni celoti vidno neposredno, še večkrat pa ostaja povsem implicitno. Lahko bi rekli, da je zbirateljica okruškov življenja.
Glej tudi: INTERVJU, VIDEO
Koreografinja pogosto uporablja to, čemur Anna Halprin pravi closed scores. Ima idejo in vizijo, potem preizkuša parametre, kako vedno znova najti pot do tja. Kako na primer priti do tega, da skupina starejših ljudi spontano prečka oder v določeni obliki in smeri (čas, telo, trio). Zato pogosto fiksira parametre, ki služijo kot okvir za neko akcijo/sceno.
Glej tudi: IMPROVIZACIJA, ODPRTO
Galerijski prostori so »izpraznjeni« in so vizualno/likovno zelo hvaležni, delujejo kot ojačevalec Medprostorja med figurami in figure same. Meni, da se prevečkrat dela v prostorih, kjer je preveč informacij. Kot koreografinja želi vsaj eno čisto steno. Pri nekaterih projektih je tudi zelo smiselno, da ni stroge ločitve med nastopajočimi in občinstvom, zato so galerije zelo priročen prostor.
Glej tudi: PROSTORI
Improvizacija je v temelju njene uprizoritvene prakse. Pri tem pa sama nikakor ne razmišlja o plesni improvizaciji kot načinu, kjer je vse odprto. Prej o veščini takojšnjega opredeljevanja in vzpostavljanja forme, ki pa je zelo pogojena s tem, kar se je zgodilo predhodno. Torej, kar opredelimo za potem, je odvisno od tega, kakšno je bilo izhodišče. V improvizaciji je svoboda odvisna od predhodne discipline.
Glej tudi: FIKSNO, ODPRTO
Kompozicija se lahko manifestira tudi v publikaciji. Zanjo je bilo delo pri knjižici Trajanje predvsem delo selekcije slikovnega in pisnega gradiva, ki je bilo kot nekakšna predstava; gre namreč za delo, podobno koreografiranju; izbor, ritem, so-postavitev.
Glej tudi: FORMATI
Pogosto dela s plesno netreniranimi telesi, vsakdanjimi telesi, telesi »pešcev«. S tem koreografinja na oder prinaša ranljivost, manjšinskost, kar lahko osveži medij plesa. V prvi vrsti razume vse svoje sodelavce kot ustvarjalce, s katerimi vzpostavi dialog v procesu, hkrati pa sobivajo na odru med uprizoritvijo.
Glej tudi: OSEBNO
Koreografinja meni, da naša družba nenehno vrednoti in ocenjuje. To je sicer včasih potrebno, nekatere stvari pa se ne dajo prešteti, oštevilčiti in razporejati. Tako se tudi ne more roditi nič novega, drugačnega. V tem pogledu se ji zdi njeno delo velik luksuz, ker v njem to lahko najde, marsikdo pa do tega sploh nikoli ne pride.
Glej tudi: FIKSNO
ujeti na videz banalne, a bistvene stvari, ki nas vsakokrat delajo ljudi. Pravzaprav je njena metoda življenje prevajati v koreografsko umetnost, da bi ti trenutki, te občutljivosti, postale vidnejše in vrednejše.
Glej tudi: INTERVJU, ARHIV
Pritiski lahko zatrejo delo. Seveda bi pritiski ostali, tudi če bi bila situacija idealna, bili bi drugačni, notranji. Kaotičnost je vedno del procesa, tudi v idealnih delovnih razmerah bi obstajala – vseeno pa je dobro imeti takšne možnosti, da je ta ustvarjalni nemir »umirjen«, da se vanj ne vmešavajo še eksistencialni problemi.
Glej tudi: POTRATA, FORMATI
Telo je zelo transparentno, težko laže, vedno sporoča, a včasih nanj nismo pozorni. Telo je hkrati
ranljivo in mogočno, kar je lepo. V uprizoritvah se ji zdi zanimivo poudariti to dvojnost, saj se lahko z obojim, ranljivostjo in mogočnostjo, poistovetimo. Pri nekaterih nastopajočih je dobro, da se vidi, da niso trenirani, tega noče prikrivati, ampak raje izkoristi poetiko, ki se ponuja.
Glej tudi: NATURŠČIKI
Rada ima vsebine in teme, ki ji ne narekujejo, kako glasna mora biti, to rada določa sama. Zanimivo ji je govoriti o temah, ki niso že vnaprej označene kot bučne. V umetnosti obožuje ustvarjalce in dela, ki iz nečesa banalnega, vsakdanjega, kar bi prav hitro lahko spregledali, zgradijo nekaj poetičnega in očarajo. Bolj kot kdaj prej verjame v izreden pomen umetnosti za družbo, katere del je.
Glej tudi: ŽIVLJENJE
Zgodbe posameznika se na različne načine konvertirajo v zgodbo, ki jo želi povedati – pri tem včasih sledi začetni ideji, včasih pa se pusti odpeljati zgodbam v procesu. Vizije včasih zmedejo princip improvizacije, a se je s temi prebliski, ki jo nato zasledujejo, naučila delati. Ne obremenjuje se z načelnostjo: kljub delu z improvizacijo je treba kdaj kaj fiksirati, naj bo to princip ali pa oblika oziroma prehod.
Glej tudi: IMPROVIZACIJA, FIKSNO, ODPRTO